Het is heel frustrerend. Er zijn veel ondernemers met een mooi en boeiend verhaal. Alleen ze komen er niet mee in de krant of op de radio. Gratis publiciteit in de media werkt natuurlijk het beste. Een redactie heeft besloten dat jouw verhaal de moeite van het vertellen waard was.
Maar ja, hoe kom je in de media? Redacteuren zijn over het algemeen zwaar overbelast, dus niet geneigd om naar ellenlange onduidelijke verhalen te luisteren. Ik begrijp dat want ik heb 25 jaar op redacties rond gelopen.
Het voordeel is wel dat ik weet hoe journalisten naar persberichten kijken en wat ze oppikken. Een bierbrouwer wilde graag met een bijzonder bier in de media. Het was een commercieel bericht, dus dat zou lastig worden.
Ik verzon een nieuwskapstok. Het bericht haalde zes kranten, teletekst van RTV Utrecht. Dat was met pure productinformatie nooit gelukt.
Ik was samen met Hannie Rouweler redacteur van een bundel met nieuwe gedichten over Gerrit Achterberg. Ik liep op een dag de deur uit en ze zei: ‘Dit is de eerste bundel met nieuwe gedichten over Achterberg sinds 1953’.
Ik dacht: daar kan ik iets mee. Ik schreef een persbericht. De volgende zaterdag zat ik in de studio van radio 1 en hoorde Frits Spits zeggen: ‘Vandaag in de Taalstraat zijn te gast Joep van Deudekom, Ellen ten Damme, Ingmar Heytze, Raoul Heertje en Gerhard te Winkel.’ Ik grinnikte. Raoul zat naast me en vroeg: ‘waarom lach je?’
Geef een reactie