Wat ik verontrustend aan deze verkiezingscampagne vond, was dat een aantal campagneteams en lijsttrekkers blijk gaven aan een onthutsend gebrek aan inzicht in de gevolgen van discussies, woorden en bepaalde slogans. Ineens dook de vraag op van wie Nederland is. Zo gauw je in die discussie meegaat, geef je in principe de basisrechten van burgers op. Kennelijk zijn er instanties of personen die kunnen besluiten dat ik geen Nederlander ben. Daar is mij niets van bekend, maar bijvoorbeeld de PvdA maakte daar in het debat een punt van. Fijn dat jij mijn rechten ter discussie stelt en dat door een lijsttrekker, die de hele tijd roept dat hij mij zal beschermen. Doe geen moeite, denk ik dan.
Het volstrekte gebrek aan logica, doorzicht werd nog het beste geïllustreerd door een radiospotje van D66. Harm Edens, de Bekende Nederlander van dienst, reutelde een aantal bekende kreten op en sloot af met: ‘Ga stemmen op 15 maart. Het maakt niet uit op wie.’ Werkelijk? Meen je dat nou?
Stel je voor dat Volkswagen een spotje zou maken, waarin een model gepromoot wordt en dat ze afsloten met: Koop een auto, maakt niet uit welk merk…